Retningslinjer for Hotell Vic (Victoria Hotell AS)

Vårt arbeid med å sikre anstendige arbeidsforhold og menneskerettigheter

Hotell Vic (Victoria Hotell AS) (Organisasjonsnummer NO 917166676) sin globale bærekraftstrategi skal bidra til å skape sosial ansvarlighet
med respekt for mennesker, samfunn og miljø. Ved å stille krav og samarbeide med leverandørene våre om en sosialt ansvarlig praksis, vil vi bidra til å sikre et trygt, ryddig og organisert arbeidsliv i hele leverandørkjeden. Retningslinjene i dette dokumentet klargjør prinsippene for, og arbeidet med å sikre anstendige arbeidsforhold og ivaretakelse av grunnleggende menneskerettigheter som følge av den virksomheten vi utøver. elskaper. Aktsomhetsvurderingene skal utføres regelmessig og stå i forhold til virksomhetens størrelse, virksomhetens art, konteksten virksomheten finner sted innenfor, og alvorlighetsgraden av og sannsynligheten for negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Virksomhetene skal offentliggjøre en redegjørelse for aktsomhetsvurderingene. Redegjørelsen skal gjøres lett tilgjengelig på virksomhetens nettsider, eller være lett tilgjengelig. Virksomhetene skal i årsberetningen opplyse om hvor redegjørelsen er tilgjengelig. Redegjørelsen skal oppdateres og offentliggjøres innen 30. juni hvert år og ellers ved vesentlige endringer i virksomhetens risikovurderinger. Den skal underskrives i tråd med reglene i regnskapsloven 3-5.

Prinsippene vi legger til grunn for vårt arbeid

Hotell Vic (Victoria Hotell AS) arbeider for at vi og våre leverandører og partnere i Norge og internasjonalt skal ivareta de grunnleggende menneskerettighetene slik de er vedtatt av FN.

Alle virksomheter har et ansvar og alle har en mulighet til å bidra til en utvikling der menneskerettighetene styrkes og der brudd på disse forebygges. Vi vil derfor være pådrivere for at arbeid med en sosial ansvarlighet i leverandørkjedene styrkes, at risiko og faktiske negative hendelser avdekkes og rettes opp i.

Vi ser det som en viktig del av vårt arbeid, sammen med våre partnere, å bidra til et anstendig arbeidsliv, både nasjonalt og
internasjonalt.

Forventinger og fokusområder

Vi forventer og vil følge opp at menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold ivaretas hos våre leverandører. I praksis betyr det at våre leverandører er kjent med disse rettighetene, med våre forventninger, og at ansatte er kjent med forpliktelsene som følger av dette. Vi forventer at ansatte i virksomheten og hos underleverandører ikke utnyttes i arbeidet, at de gis en lønn å leve av, og at minstealder for arbeid overholdes. Vi forventer at ansatte har frihet til å organisere seg, at den ansattes helse og sikkerhet ivaretas, og at virksomheten tar hensyn til ytre miljø. Vi forventer også at ansatte får fri ved sykdom eller svangerskap.

Vi forventer at likestilling ivaretas, at ansatte ikke utsettes for trakassering, og at det ikke forekommer forskjellsbehandling på bakgrunn av kjønn, legning, handicap, hudfarge eller religion.

Oppfølging ved brudd på prinsippene

Dersom vi blir kjent med at det hos våre leverandører eller deres underleverandører skjer brudd med våre forventninger og prinsippene, vil dette følges opp gjennom dialog med leverandørene, med forventning om utbedring og tiltak. Som ledd i dette arbeidet forventer vi at våre leverandører gjør ansatte oppmerksomme på de grunnleggende menneskerettighetene og OECDs retningslinjer for anstendig arbeid.

Mulighet til å melde

Hotell Vic (Victoria Hotell AS) verdsetter tilbakemeldinger på vårt arbeid. Interessenter som ønsker å melde til oss, kan gjøre det gjennom e-post til livberit.hole@vichotel.no. Tilbakemeldinger behandles konfidensielt.

Vi oppfordrer ansatte i Hotell Vic (Victoria Hotell AS) eller hos leverandører til å melde fra dersom de mistenker eller opplever brudd på disse retningslinjene. Meldinger om hendelser som bryter, eller kan bryte med Hotell Vics (Victoria Hotell AS) policy for ivaretakelse av anstendige arbeidsforhold og menneskerettigheter behandles alltid uten at det får konsekvenser for den som melder.

Oppfølging av disse retningslinjene

Ledelsen i Hotell Vic (Victoria Hotell AS) har ansvar for at disse retningslinjene følges opp. Ledergruppen har ansvar for at retningslinjene er kjent i alle avdelinger og hos ansatte. Avdelingsledere med innkjøpsfullmakt har ansvar for at retningslinjene er gjort kjent for leverandører og at de følges opp i forbindelse med leverandørkvalifisering.

Retningslinjene i dette dokumentet er en del av Hotell Vics (Victoria Hotell AS) innkjøpspolicy. Hotell Vic (Victoria Hotell AS) vil rapportere årlig på oppfølgingen av disse retningslinjene og OECDs rammer for et ansvarlig næringsliv. Rapporten vil publiseres på våre nettsider. De som ønsker innsyn i eller har spørsmål til vårt arbeid, kan rette dette til:

Daglig leder: Liv Berit Hole
E-post: livberit.hole@vichotel.no

Porsgrunn, 30.03.23

Book opphold